sunnuntai 30. elokuuta 2009

Liikennettä - Traffic

Vaikka Soulin metro on erittäin hyvä ja bussitkin kulkevat mainiosti, kaupungissa on autoja aivan uskomattoman paljon.Valtavat monikaistaiset tiet haarautuvat yhä pienemmiksi ja pienemmiksi kujiksi. Mitä pienempi katu, sitä rohkeampia kävelijöitä ja varsinkin shoppailukaduilla autot saa madella ihmisten perässä. Kävelijöille auton torvea ei ole tapana tuuttailla, muille liikenteenkäyttäjille kyllä sitäkin enemmän. Jos yhdet liikennevalot selvitään ilman yhtäkään töräystä, ei olla Soulissa.




Liikenteen suurin haaste on kuitenkin erinäköiset skootterit ja mopedit. Skootterilla saatetaan ensin ajaa autojen seassa, sieltä täältä ohitellen oli ruuhkaa tai ei. Kun osutaan suojatien eteen ajetaan sujuvasti sitä pitkin suoraan jalkakäytävälle ja matka jatkuu taas. Useilla kaksipyöräisillä, myös niillä harvoilla pyörillä joita täällä näkee, on kyydissään mitä käsittämättömimpiä virityksiä, jopa yli puolen metrin korkuisia pinoja tavaraa itse kyhätyllä tavaratelineellä...


Even though the Seoul metrosystem and busses are very good, there is an incredible amount of cars in the city. Giant roads with multiple lanes diverge in to smaller and smaller alleys. The smaller the alley, the braver the pedestrian and especially on shoppingstreets can cars only wait for the walkers to go first. It's not usual to honk the horn for the pedestrian, but it's even more common when it comes to other vehicles in traffic. If there is a stop at traffic lights without atleast one honk, one is not in Seoul. 


The biggest challenge for the traffic is nevertheless the diverse scooters and mopeds on the road. One might first drive the scooter between cars, passing wherever one can. When a zebra crossing appears, one simply turns to the flow of pedestrians and continues the journey on the sidewalk. Most twowheelers, even the few bicycles on the streets, carry most bizarre systems, even over half a meter high stacks of stuff on self-made racks...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti